Jaarlijks 20 miljoen bedrukte pennen verdeeld in België

Één relatiegeschenk overleeft altijd de financiële crisis: de reclamepen. Jaarlijks worden er 20 miljoen bedrukte pennen uitgedeeld in België. 'Een krantenreclame ligt de volgende dag bij het oud papier. Een pen zie je nog elke dag', zegt Ad van Poppel van Promo Biss, het tijdschrift van de Belgian Association of Promotional Products.

'Er wordt soms meewarig gedaan over de bedrukte pennen. Het zou niet sexy zijn', zegt Ad van Poppel van Promo Biss. 'Toch is er bijna geen ander promotiemiddel dat je naamsbekendheid zo breed uitdraagt. Je haalt overal wel eens je reclamepen boven om iets op te schrijven. Je vergeet hem en dan komt hij in handen van een nieuwe eigenaar. Een bedrukte reclamepen komt gemiddeld zeven keer in andere handen. Telkens toont iemand anders het merk op de pen aan andere mensen.'

Al dertien jaar dezelfde bedrukte pen
Misschien is de promotiepen van de bank KBC wel het beste bewijs van de standvastigheid van de pen als promotiemiddel. KBC heeft al dertien jaar dezelfde pen als relatiegeschenk. Het gaat om het transparante blauw-witte model met KBC logo. 'De pen wordt in het kantoor aan de klant gegeven wanneer hij iets moet tekenen, hij wordt uitgedeeld op evenementen en onze medewerkers schrijven ermee', zegt de woordvoerster van KBC.

Niet alle reclamepennen worden gratis verdeeld. Liefdadigheidsorganisaties verkopen ze om fondsen te werven. Onder andere De Bouworde verkoopt pennen voor € 1,25 per stuk. 'We verkopen er toch een paar duizend per jaar', zegt directeur Rob Wauters. 'We hebben even uitgekeken naar een moderner artikel maar vonden er geen waar we zoveel winst op konden maken - want dat is toch de bedoeling'.

Lekken in borstzak
Geschat wordt dat er jaarlijks 20 miljoen reclamepennen worden uitgedeeld in België. Toch is er geen Belgische productie. Het gros komt uit Italië en het Oostblok. Maar ook uit Azië. Soms kan het niet goedkoop genoeg zijn. Toch belangrijk om te bedenken: staat uw naam op een pen die uitloopt in de borstzak van een nieuw overhemd van uw relatie, dan is dat de slechtst denkbare reclame voor uw bedrijf. Dus beter een duurdere pen, die drie jaar meegaat dan wordt uw naam even lang uitgedragen.