• Digitale drukproef vooraf
  • Offerte op maat
  • Gratis sample*
0

Relatiegeschenken-branche last van crisis?

Van Helden Relatiegeschenken gaat crisis te lijf met nieuwe webshop Vanhelden.be

Turnhout, 26 oktober 2009 - De komende maanden moet blijken of de opgelopen omzetachterstand (t.o.v. 2008) binnen de relatiegeschenkenbranche weggewerkt kan worden. Door diverse bedrijven en met name de grotere multinationals wordt tijdens de kredietcrisis bezuinigd op het budget relatiegeschenken. Afgelopen dinsdag 20 oktober meldde de Nederlandse brancheorganisatie Platform Promotional Products (PPP) dat het omzetverlies dit jaar naar schatting op 20% zal uitkomen. Tijdens de komende maanden (richting Kerst) worden altijd de meeste (bedrukte) relatiegeschenken verkocht om deze tegen het einde van het jaar te overhandigen aan relaties, medewerkers en belangenorganisaties. De totale jaaromzet van promotie- en relatiegeschenken komt in België uit op ca. 600 miljoen euro (bron: BAPP - Belgian Association of Promotional Products). In Nederland komt het uit op 1,3 miljard euro per jaar (bron: PPP). Toch hebben niet alle relatiegeschenken leveranciers veel last van de crisis. Van Helden Relatiegeschenken (actief in België en Nederland) is de crisis succesvol te lijf gegaan met een intensievere internetstrategie die nu al zijn vruchten begint af te werpen.

Van Helden Relatiegeschenken lanceert nieuwe webshop
Van Helden Relatiegeschenken, met vestigingen in Turnhout en Tiel - Nederland, al meer dan 40 jaar toonaangevend binnen de Belgische en Nederlandse relatiegeschenkenbranche, meldt relatief weinig last te hebben van de crisis. “We doen het in verhouding tot de marktontwikkeling niet slecht. Maar we hebben dan ook niet stilgezeten”, zegt directeur Arno van Helden. “Juist toen we de crisis zagen aankomen hebben we gekozen voor een intensievere internetstrategie met o.a. op 1 juli 2009 de lancering van een compleet nieuwe webshop. Voor de Belgische markt, waar we nu ruim 20 jaar succesvol actief zijn, is dat Vanhelden.be. Deze uitgebreide internetsite begint nu al vruchten af te werpen wat resulteert in een 40% stijging aan bestellingen t.o.v. vorig jaar. Op dit moment gaat ongeveer 25% van de bestellingen online en mijn verwachting is dat dit binnen 5 jaar richting 50% zal gaan”. Ca. 75% van de bestellingen wordt gedaan via de offline verkoopkanalen zoals; periodieke geprinte DM-acties, het uitgebreide team van telefonische verkoopadviseurs, de accountmanagers, via de showroom en tijdens diverse (vak)beurzen. “We zien dat de diverse online en offline verkoopkanalen elkaar steeds meer gaan ondersteunen wat een win-win situatie oplevert”, voegt Arno van Helden toe.

Op zoek naar goedkopere relatiegeschenken tijdens crisis
Bij Van Helden is het wel duidelijk dat mensen door de crisis meer op zoek zijn naar een goedkoper relatiegeschenk want het gemiddelde orderbedrag per bestelling is iets lager geworden. Het voordeel van Van Helden is dat zij juist heel sterk zijn in het goedkopere segment relatiegeschenken én in de verbruiksrelatiegeschenken zoals pennen, ballonnen en notitieblokjes die altijd zéér populair zijn. “Jaarlijks bedrukken wij meer dan 10 miljoen pennen in onze eigen drukkerij”, aldus Arno van Helden. Verder constateert Van Helden dat de bestellingen van bedrijven die actief zijn in de auto-, travel en IT-branche op dit moment iets achter blijven dan die van andere branches.

Leveranciers A-merken direct enthousiast
Op de website van Van Helden Relatiegeschenken is er bewust voor gekozen om diverse A-merken duidelijk in beeld te brengen. Ook kan er eenvoudig op merken gezocht worden via diverse zoekingangen. “We hebben gemerkt dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar vertrouwde ‘merk relatiegeschenken’ en hiervoor ook meer geld voor over hebben”, aldus Arno van Helden. Zo zijn o.a. de volgende A-merk leveranciers vertegenwoordigd op de homepage van Vanhelden.be: Toppoint, Parker, Markclip, Hanes, Cricket, Pierre Carrel, Charles Dickens, Gildan, Stedman, Dextro Energy, Cross, Tokai, Schwarzwolf, Lemon & Soda, Mentos en Tic Tac. De leveranciers werden direct enthousiast bij het zien van het eerste concept van de nieuwe webshop.

Bas Lensen, directeur van Lensen Toppoint in Bergentheim (Nederland) is ook A-leverancier van Van Helden. Hij zegt over de samenwerking en de nieuwe webshop: “Onze samenwerking dateert al uit de late jaren zestig. Van Helden is altijd vooruitstrevend en toonaangevend geweest binnen de promotionele markt. Ze bewijzen het wederom met de sterk verbeterde en overzichtelijke nieuwe website. Duidelijk, in één oogopslag en binnen enkele klikken weet je wat Van Helden in huis heeft en wat je van ze mag verwachten”. Bas Lensen weet waar hij over praat. Zijn eigen bedrijf is al decennia lang een vertrouwde naam als (toe)leverancier in de promotionele sector. Sinds 1928 een sterk merk en europees een begrip. “Met afnemers als Van Helden weet je dat de Toppoint-collectie uitstekend wordt gepromoot. Net als Van Helden voeren wij ook een duidelijke strategie. Gebaseerd op korte lijnen, doen wat je zegt en afspraken nakomen”, vertelt Lensen die onder andere commitment hoog in het vaandel heeft staan. “Dit laat ook Van Helden dagelijks zien, nu weer met deze site, dat met een jarenlange en intensieve zakelijke en vriendschappelijke relatie je het beste uit elkaar haalt”. Tenslotte voegt Bas er nog lachend aan toe; “een niet geheel onbelangrijk detail, vooral te kiezen voor de kwaliteitsproducten van Toppoint. Want de samenwerking en de nieuwe website moet natuurlijk ons allemaal geen windeieren leggen.”

Inzet zoekmachine- en e-mailmarketing
“De hogere bezoekersaantallen hebben uiteraard ook te maken doordat we de nieuwe websites meteen goed geoptimaliseerd hebben voor de zoekmachines en daarnaast zijn we diverse online campagnes gestart. Duidelijk is dat door de huidige generatie internetbezoekers steeds meer internet aankopen gedaan worden. Hierdoor verschuiven de bestellingen steeds meer van offline naar online. Met de nieuwe websites zijn we dan ook helemaal klaar voor de toekomst”, aldus Arno van Helden. Van Helden focust zich ook steeds meer op e-mailmarketing. Arno van Helden vertelt; “het is relatief goedkoop, snel inzetbaar, meetbaar en effectief. Ook zijn er tegenwoordig steeds meer DM activiteiten (testen uiting, mailen op juiste moment etc.) met e-mailmarketing mogelijk zoals je ziet bij de offline mailactiviteiten. Je leert van iedere verzending en neemt dat mee in de volgende nieuwsbrief om de response te verhogen”.

‘van helden’ vaak gezocht zoekwoord via Google
De afgelopen 40 jaar heeft Van Helden een vertrouwde naam opgebouwd en daarom vinden potentiële klanten het minder eng om via Vanhelden.be een bestelling te doen. “Veel mensen weten ons ook online zéér goed te vinden. Alleen al via het zoekwoord ‘van helden’ ontvangen we via Google iedere maand meer dan 5.000 bezoekers. “Via een speciale tool van Google kun je onderzoeken welke populaire zoektermen relevant zijn aan het zoekwoord ‘relatiegeschenken’. Het zoekwoord ‘van helden’ staat hierin zelfs in de top 10”, aldus Arno van Helden.

Usability nieuwe webshop verhoogt
Bezoekers van Vanhelden.be kunnen nu nog eenvoudiger en sneller de gewenste relatiegeschenken vinden via uitgebreide zoekingangen en vervolgens online bestellen. Gezocht kan worden via trefwoord, artikelnummer, categorieën, merken, branches, thema's en op prijs. Ook zijn op de homepage diverse nieuwe (zoek)functies te vinden zoals:
- de Relatiegeschenken Top 10 Toppers en Top 10 Nieuw
- dagelijks een overzicht van de relatiegeschenken waar het meest op gezocht wordt
- de relatiegeschenken van diverse A-merken
- een overzicht van de meest recente digibrochures
- een overzicht van relevant relatiegeschenken nieuws waar via een RSS-feed op geabonneerd kan
  worden

Ontwikkelingen en trends
Bij Van Helden ziet men een algemene trend dat mensen steeds vaker later beslissen met bestellen en uiteindelijk de relatiegeschenken (bij order) steeds sneller in huis moeten hebben. “Dat is voor ons gelukkig geen probleem”, geeft Arno van Helden aan. “Onze levertijd is gemiddeld 10 werkdagen en dat is 5 dagen sneller dan gemiddeld in de relatiegeschenkenmarkt. Dit komt omdat we bijna alles op voorraad hebben samen met een eigen dtp-afdeling en drukkerij”. Voor snellere leveringen hebben we de speciale HSL Service (Helden Snel Levering) waarbij een order 4 werkdagen later verzendklaar is.

“Een duidelijke groei is te zien in de zogenaamde Eco (maatschappelijk verantwoorde) relatiegeschenken maar de verwachtte explosieve groei blijft uit. De overheid zal hier nog meer een voortrekkersrol in moeten nemen. In 2010 heeft de overheid zich verplicht 100% duurzaam te gaan inkopen dus we zijn benieuwd. De Eco artikelen zijn meestal iets duurder maar klanten willen er nog niet meer voor betalen”. Voorbeelden van Eco Relatiegeschenken zijn zaklampen of radio’s die werken op zonne-energie, een lanyard gemaakt van maïs, een pen gemaakt van milieuvriendelijk karton of een bureauklokje dat werkt op water. Ook heeft Van Helden hoge verwachtingen in de USB Stick verkopen (die het nu al goed doen), andere computer gerelateerde relatiegeschenken en relatiegeschenken voor mobiel werken.

Milieu en relatiegeschenken
Van Helden hecht veel waarde aan het milieu en voldoet dan ook aan alle Europees regelgeving over het feit dat bepaalde stoffen niet meer in relatiegeschenken mogen zitten. “Hierop selecteren onze inkopers streng bij hun trip langs de verschillende producenten van relatiegeschenken in het Verre Oosten”, geeft Arno van Helden aan.

Betekenis relatiegeschenk
Voor iedereen heeft het woord relatiegeschenk een andere betekenis. Het is daarom interessant om tot slot de volgende vraag te stellen. Wat is de betekenis van het woord ‘relatiegeschenk’? Arno van Helden geeft het volgende antwoord: “Een relatiegeschenk is iets wat je cadeau geeft aan je klant of prospect voor het versterken van de klant/leverancier relatie op dit moment of in de toekomst”.

Meer informatie? Ga naar www.vanhelden.be of bel 014 - 427 101.

back to top
Sluiten

Garanties

Geen verrassingen

Contact

Full service leverancier van het jaar 2016