• Digitale drukproef vooraf
  • Offerte op maat
  • Gratis sample*
0

De geschiedenis van Parker pennen

Sinds de vorige eeuw staat de naam Parker synoniem voor kwaliteit van hoogwaardige schrijfinstrumenten. Betrouwbaarheid, vertrouwd, traditioneel, gestroomlijnd, stijl, prestige, innovatie en tijdloos zijn enkele trefwoorden die men associeert met “Parker”. Hoe is het Parker gelukt om zo hoe gewaardeerd te worden door de consument? Het volgende gedeelte geeft u een inzicht over de geschiedenis van Parker’s weg naar succes na jaren van vlijtig en ijverig zoeken naar het creëren van een betrouwbaar schrijfinstrument

"Making a better pen" wat de oprichter van Parker pen, George Safford Parker, voor ogen had toen hij geen enkele pen kon vinden die niet lekte en vloeiend schreef. Parker geloofde dat wanneer hij een betere pen kon ontwikkelen, men deze pen ook zou aanschaffen. En zo geschiedde. 

George Safford Parker was begonnen als leraar telegrafie. Als bijverdienste op zijn leraren salaris, startte George S. Parker met het verkopen van pennen van de John Holland Pen Company. Zijn voornaamste klanten waren zijn studenten.

Wanneer de pennen, die hij verkocht, mankementen vertoonden, voelde George S. Parker zich verplicht deze te repareren. Binnen zeer korte tijd was hij overladen met reparatiewerk en al snel besloot hij om te onderzoeken hoe hij een betere versie van een vulpen kon ontwikkelen. Dus Parker's fameuze idee voor het maken van een betere pen was geboren. "The Parker pen company" was een feit. Wij schrijven 1888, Janesville Wisconsin in de U.S.

Het daarop volgende jaar, vroeg hij patent aan voor zijn eerste vulpen. In 1891, vond George S. Parker een investeerder, een verzekeringsmakelaar W.F. Palmer, voor zijn startende bedrijf. Met een beginkapitaal van $ 1.000, kocht Palmer de helft van de patenten en de verkoop. Hierdoor was de Parker pen company officieel een feit. Het daarop volgende jaar werd het bedrijf volkomen legaal opgenomen. 

De eerste grote technische doorbraak kwam in 1894, met de uitvinding van "the Lucky Curve" inkt toevoer systeem. Het inkt toevoersysteem was dusdanig ontwikkeld dat door een capillaire werking de inkt terug vloeide naar het inktreservoir, wanneer de vulpen in rechte positie in een overhemd of colbertzakje van de eigenaar was opgeborgen. Parker verwerkte deze techniek in de meeste van zijn meeste verkopende vulpennen vanaf 1928. Met de introductie van de "Lucky Curve", was Parker nu een van de belangrijkste spelers in de vulpen industrie.

In 1898, werd de slip-on cap gepatenteerd. In het daarop volgende jaar, introduceerde Parker het grootste succes van het vulpen tijdperk, de eerste naadloze vulpen. De gedachte achter deze perfecte pen was, dat alle vitale onderdelen zijn verborgen in de houder ter voorkoming van lekkages op enig moment.

In 1900, werd The Gold Filigree Lucky Curve vulpen geïntroduceerd. Eveneens in 1900 patenteerde Parker de taps toelopende binnendop, een ontwerp ter verbetering voor van de sluiting.

ls toevoeging aan zijn wetenschappelijk talent, als uitvinder, begreep Parker het belang van marktontwikkeling. In de hoop om overzeese distributie te verkrijgen startte George S. Parker in 1903 een wereldreis. Zijn eerste succes boekte hij in Scandinavië.

In de jaren tot de 1ste Wereldoorlog, verwerkte Parker verschillende technische innovaties aan zijn pennen. Inclusief, The Black Giant, Parkers antwoord op de wens van de consument voor een grote en modieuze vulpen. De "Black Giant", de voorloper van de Duofold, werd gelanceerd in 1905. Deze vulpen had een lange levensduur en was zeer succesvol tot deze in 1921 uit productie werd genomen. Eveneens in 1905 werd de "Spear-Head" inkt geleider ontwikkeld.

In 1906 werd de voorloper van de huidige Business to Business pennen geïntroduceerd, The Emblem Pen. Deze pen bevatte het beeldmerk van sommige geheime genootschappen op de pen. In 1907 werden de Sterling Zilver en Gouden Snake Pen geïntroduceerd. In 1911, werd de verbeterde Lucky Curve inktgeleider gepatenteerd en in 1912 een nieuwe vorm van de veiligheids dop.

Net zoals bij de meeste bedrijven had de 1ste Wereldoorlog invloed op de verkopen van de Parker pen company, deze werd deels goedgemaakt door de uitvinding van de "Trench Pen". Deze pen had zwarte bolletjes in de houder, welke, in aanraking met water, veranderden in "inkt". Met deze unieke uitvinding, konden soldaten in de loopgraven hun pennen hervullen. Het ministerie van defensie van de U.S. beloonde Parker met een contract voor de "Trench Pen". Dit betekende een financieel succes tijdens de 1ste Wereldoorlog.

Reageer op dit bericht.
We zijn benieuwd naar je mening!

back to top
Sluiten

Garanties

Geen verrassingen

Contact

Full service leverancier van het jaar 2016