• Digitale drukproef vooraf
  • Offerte op maat
  • Gratis sample*
0

De 10 grote voordelen van relatiegeschenken

Wat is het mooiste geschenk dat je kunt krijgen? Dat is een cadeau waarin iets van de gever zit, iets waaruit blijkt dat de gever moeite heeft gedaan om speciaal voor jou iets uit te zoeken en iets dat recht doet aan jullie relatie. Zo'n cadeau blijf je koesteren! Datzelfde geldt in grote lijnen voor een relatiegeschenk. Eigenlijk geeft dat al voldoende de waarde van een relatiegeschenk aan, maar marketeers hebben natuurlijk behoefte aan iets meer argumenten. Daarom hierbij de tien belangrijkste voordelen van een relatiegeschenk(-actie).

1. Relatiegeschenk is 'hot', 'cool', nou ja...
Allereerst maar een vooroordeel wegnemen: een relatiegeschenk is beslist niet 'achterhaald'. Het lijkt misschien weleens zo wanneer je denkt aan al die bedrukte pennen en de zoveelste muismat, maar toch zijn promotie-artikelen 'hot'.

We leven in een tijd waarin vooral de jeugdige avant garde ook wil laten wéten dat ze trendsetters zijn. En identiteit building doe je door de juiste producten om je heen te verzamelen, waarna binnen de korste tijd de rest achter je aan loopt. Denk aan de uitgekiende product-marketing rond succesproducties zoals de Ninja Turtles of de enorm winstgevende film The Blair Witch Project (gemaakt voor enkele tienduizenden dollars, opbrengst 200 mln). Promotie-artikelen / relatiegeschenken zijn dus juist 'cool'. Zij kunnen zelfs een hype dragen en de doelgroep naar je toe trekken in plaats van dat je zelf naar de doelgroep toe moet. En je hoeft geen Disney te zijn om daarvan te profiteren (creativiteit is veel belangrijker dan het budget).

2. Relatiegeschenk biedt impact tegen lage kosten
Een relatiegeschenk is erg kosten-effectief vergeleken met een advertentie of media-campagne. Een belangrijke reden daarvoor is dat relatiegeschenken -mits goed gekozen- een lange 'levensduur' hebben: ze zorgen dat je boodschap langere tijd / op meerdere momenten bij de doelgroep terechtkomt. Een simpel memoblokje van 100 vel levert je 100 'impressies' op en meer nog wanneer de memovelletjes anderen bereiken. De cost per impression ligt daarmee erg laag.

Waarschijnlijk zal alleen context-gevoelige advertising op internet (bijv. via Google AdWords of Overture) qua kosten-effectiviteit in de buurt gaan komen. Maar dit laatste middel is nog volop in ontwikkeling en lang niet iedereen is op dit moment in staat een al bij voorbaat succesvolle internet-campagne op te zetten. Een relatiegeschenk past in feite in elk reclame budget.

3. Relatiegeschenken: cadeaus met emotie
Een relatiegeschenk kan een emotionele waarde overdragen of toevoegen die met andere communicatie- en marketingmiddelen moeilijk te bereiken is. Daarnaast hebben relatiegeschenken vaak een nuttig en aansprekend karakter. Dat, plus de emotionele mogelijkheden, maakt ze bij uitstek geschikt voor stimulerende, motiverende acties. Ook het letterlijk 'hanteerbare' geeft een cadeau-item specifieke mogelijkheden.

4. Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie
Een bekende marketing-wijsheid is dat het behouden van bestaande klanten vele malen goedkoper is dan het binnenhalen van nieuwe. Bij het verstevigen van die bestaande relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen. Je kent namelijk je doelgroep en je relatie ermee en je kunt daardoor een specifiek relatiegeschenk kiezen dat bij uitstek díe relatie versterkt. Een goed gekozen en uitgewerkt relatiegeschenk kan een heel grote positieve impact hebben op je relatie met de ontvanger.

5. Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep
Dat klinkt vanzelfsprekend, maar vergelijk het eens met advertenties, folders, open dagen, 'gewone mailings', e-mail etc. Dat betekent onder andere dat je:

- een bijzonder, persoonlijk kanaal hebt met je doelgroep;
- je budget op een heel effectieve manier inzet;
- er weinig van je boodschap verloren gaat omdat die rechtstreeks bij je doelgroep binnenkomt.

6. Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid
De bedrukkingsmogelijkheden zijn een stuk vooruitgegaan en o.a. daardoor is de range van bedrukbare relatiegeschenk door de jaren heen fors uitgebreid. Daarmee heb je ook veel meer mogelijkheden om een duidelijk eigen invulling aan een bepaald promotie-artikel te geven; een invulling die verder gaat dan het opdrukken van een eigen logo met de correcte pms-kleuren. En wat wel zo prettig is: je hoeft er meestal geen weken meer op te wachten. Ook zijn er inmiddels tienduizenden, zo niet honderdduizenden promotie-artikelen beschikbaar voor een eigen invulling, dus de mogelijkheden zijn enorm.

Reageer op dit bericht.
We zijn benieuwd naar je mening!

back to top
Sluiten

Garanties

Geen verrassingen

Contact

Full service leverancier van het jaar 2016