0
Ma t/m vr 08:00 tot 17:00
014 - 427 101

Hoe overtuigt u klanten met een duurzaam beleid?

Consumenten worden kritischer met de jaren. Bij de aanschaf van producten geven ze steeds meer aandacht aan het duurzame aspect. Millenials (geboren tussen 1981 en 1996) willen kopen bij bedrijven die milieubewust en duurzaam zijn. Wetende dat zij tegen 2025 ongeveer de helft van de beroepsbevolking zullen vertegenwoordigen, is het onmogelijk om deze doelgroep nog langer te negeren.

Jongeren willen duurzame bedrijven en producten

Wat cijfers om te openen: een rapport van het communicatiebureau FleishmanHillard Fishburn  (FHF) toont dat 93% van de millenials het liefst wil kopen bij bedrijven die doelgericht, duurzaam en milieubewust zijn. Een onderzoek van Deloitte zegt dat meer dan de helft van de millenials een bedrijf dat niet duurzaam is, niet meer in overweging in zijn beslissingproces. Ongeveer de helft wil niet werken voor een bedrijf dat ingaat tegen hun persoonlijke ethiek. Dossier duurzaam 2019 toont aan dat 75% van alle consumenten verwacht van bedrijven dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Het aantal mensen dat let op duurzaamheid bij de aankoop van producten, groeit al jaren. Dit zijn duidelijke signalen van een hele generatie dat ze duurzaam ondernemen hoog in het vaandel dragen.

Overtuigingskracht is nodig

U moet wel weten dat millenials vaak sceptisch zijn over wat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is en waarom bedrijven het doen. Jongeren zijn van oordeel dat MVO iets is wat bedrijven doen om een misstap recht te zetten of uit winstbejag. Deze generatie is dus moeilijk te overtuigen van uw goede intenties, ze zijn sceptisch. Daarom is het van cruciaal belang om verder te gaan dan lampen en toestellen te vervangen door duurzame varianten. U overtuigt deze generatie vooral door een langetermijnvisie, concrete doelstellingen en transparante communicatie over uw acties en plannen.

Rendabele duurzaamheid

Doordat nieuwe generaties meer belang hechten aan het onderwerp, worden de commerciële voordelen van duurzaam ondernemen ook steeds groter: hoe groter uw potentiële doelgroep, hoe meer omzet ermee te halen valt. Uw concurrentiepositie ten opzichte van niet-duurzame bedrijven verbetert wanneer de millenialgeneratie op zoek gaat naar een geschikte partij om hun behoeften te vervullen. Bovendien kan MVO uw productiviteit verhogen. Doordat grondstoffen efficiënter worden ingezet en restproducten misschien ook nog een nieuwe toegevoegde waarde krijgen, profiteert u van een betere productiviteit. Nog andere voordelen van duurzaam ondernemen leest u in onze blog ‘duurzaam ondernemen: wat, waarom en hoe?’.

Zij doen het

Geen betere manier om aan te tonen dat iets werkt, dan met een concreet voorbeeld. Ontdek enkele praktijkvoorbeelden van ondernemingen die met hun duurzaamheid naar buiten komen.

Slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely

Journalist Teun van de Keuken stapte in 2003 een politiekantoor binnen om zich aan te geven. Hij vond zichzelf medeplichtig aan slavernij omdat hij thuis chocolade had gegeten, waarvan het meer dan aannemelijk is dat (een deel van) de cacao door kindslaven is geproduceerd. De zaak krijgt veel media-aandacht en is de eerste stap in een reeks acties die leidt naar de oprichting van Tony’s Chocolonely in 2005. Van bij de lancering is het merk een groot succes. Niet alleen de mooie boodschap dat het merk uitdraagt zorgt daarvoor, ook de kwaliteit van het product speelt een rol. Het ultieme doel van dit bedrijf? Alle chocolade ter wereld 100% slaafvrij maken. Een zeer grote uitdaging en nog een lange weg te gaan. Maar het winstegevende bedrijf blijft groeien en tegen schenen schoppen om de louche cacaobusiness helemaal om te gooien.

Oceaanplastic als G-star jeansbroek

G-Star kon de grote klepper Pharrell Williams strikken voor Raw for the Oceans, een jeanscollectie gemaakt van gerecycleerd oceaanafval. Om dat te doen, gebruikt het merk stoffen van Bionic Yarn, waar Pharrell mede-eigenaar van is. G-Star was al langer bezig met duurzaamheid en recyclage, maar dankzij deze samenwerking ging het toch nog een stapje verder. De kracht van de campagne zijn volgens Thecla Schaeffer, Chief Marketing Officer bij G-Star, twee zaken: een beroemdheid als ambassadeur en een héél erg goed verhaal. Straf werk!

De plasticsoep opruimen met Plastic Bank

Het Canadese bedrijf Plastic Bank heeft één missie: de plasticsoep uit de oceanen halen. Sinds de oprichting in 2013 recycleerde het bedrijf al 10,8 miljoen kilogram ‘ocean bound plastic’. Het bedrijf gelooft dat we anders moeten kijken naar plastic. Als we het enkel zien als afval, zal er niks veranderen. Wanneer men weet dat het een cent kan opleveren, is men al meer gemotiveerd om het op te ruimen. Door armen als verzamelaars aan het werk te zetten in achtergestelde regio’s, geeft Plastic Bank mensen een bron van inkomsten en hoop voor de toekomst. Het ingezamelde plastic wordt gerecycleerd en verkocht aan bedrijven die plastic kunnen gebruiken. Zo streven ze naar een wereldwijde circulaire economie voor plastic. Plastic Bank is actief in Haïti, de Filipijnen, Indonesië en Brazilië.

Weg met voedselverspilling dankzij Too Good To Go

Too Good To Go is een app die consumenten en restaurants of winkels in contact brengt om onverkochte overschotten van de hand te doen. Voordeel voor de consument? De prijzen zijn maximum de helft van het normale tarief. Voordeel voor het bedrijf? Overschotten raken nog verkocht in plaats van in de vuilnisbak te belanden. Too Good To Go werd opgericht in Denemarken in 2015 en heeft als missie voedselverspilling tegen te gaan. Want één derde van al het voedsel ter wereld wordt verspild. En de voedselindustrie heeft grote impact op de opwarming van de aarde. In België alleen al kan het bedrijf intussen rekenen op meer dan 1 miljoen Food Waste Warriors (mensen die de app gebruiken), 3.420 partners (restaurants en winkels die voedsel aanbieden in de app) en zo zijn er al 2.146.564 maaltijden gered, wat neerkomt op 200.000 kg CO2 die nu niet meer voor niets geproduceerd is. U kan de app ondertussen vinden in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Nederland, Polen, België, Spanje, Italië, Zwitserland, Noorwegen en Oostenrijk. Het bedrijf blijft groeien.

Duurzame merken bij Van Helden

Wij bij Van Helden nemen zelf maatschappelijk verantwoord ondernemen uiterst serieus. In ons MVO-beleid kan u meer lezen over de vier kernthema’s die wij hanteren: veilige en verantwoorde producten, een collectie duurzame artikelen, de ISO 26000 norm [LP10] en onze focus op goede werkomstandigheden.

Eens uw MVO-beleid krachtig is uitgewerkt en u tot de millenial kan doordringen met uw verhaal, kan een duurzaam relatiegeschenk uw boodschap verder ondersteunen. Daarom brengen we graag twee merken uit ons aanbod onder de aandacht.

Duurzaam drinken dankzij Dopper

Het Nederlandse merk Dopper maakt waterflessen met een missie. Het merk wil de hele wereld aanzetten tot het drinken van (drinkbaar) kraanwater en zo single use plastic verminderen. Met een Dopper hebt u geen excuus meer om wegwerp waterflesjes te kopen. De fles zelf wordt gemaakt van plastic, maar heeft een lange levensduur en kan volledig gerecycleerd worden. De fles is al jarenlang één van de populairste geschenken bij Van Helden. Wist u trouwens dat het een fles én beker in één is? De fles is ook vaatwasmachinebestendig, handig toch?

Oneindig blijven schrijven met Correctbook

Meer dan 800 miljoen mensen wereldwijd boven de 15 jaar kunnen niet lezen of schrijven. Een schrijnend cijfer. Correctbook is een sociale onderneming die zich inzet tegen analfabetisme. Het merk produceert oneindig uitwisbare schrijfmaterialen waarmee u tonnen papier uitspaart. Het handige notitieboekje werkt als een whiteboard. Per verkocht Correctbook kan het bedrijf één kind in Afrika drie maanden lang voorzien van duurzaam schrijfmateriaal.

Ontdek alle ecologische en duurzame relatiegeschenken in ons aanbod en kies een product dat past bij uw imago, uitstraling en duurzame inspanningen. Alle geschenken, ook de ecologische, zijn personaliseerbaar.


ONTDEK ONS DUURZAME AANBOD ►

 

Back to top